2 December; Pepparkakshus

2013-12-02 @ 19:35:00 ? Direktlänk ?
 
Något som jag har en extra förkärlek till nu i juletider är pepparkakshusen. Det är så mysigt när någon har ett pepparkakshus framme, man känner sig som ett litet barn på nytt. När jag och min syster var små så hade vi och pappa en tradition varje år, som var att vi byggde ihop ett pepparkakshus tillsammans. Då köpte vi färdiga delar i affären, satte ihop och sen dekorerade jag och Ida. Men nu när vi har blivit liite äldre så har den traditionen runnit ut i sanden. För nu gör nämligen min syster ett pepparkakshus varje år, typ, utan någon inblandning ifrån lillasyster (jag). Jag tycker det är allra roligast när man gör allt ifrån grunden. Ritningar, delar, kristyr, ja allt. 
 
Jag ska försöka mig på att göra de små pepparkakshusen som hänger på muggens kant. Fast jag hade tänkt att göra en liten by av dem eller något. Kanske göra ett hus för varje person i familjen och dekorera dem efter familjemedlemmarnas personligheter. Ja, det får jag allt ta och göra. 
 
I år är vårat pepparkakshus inget hus, utan en kyrka. Alltså en pepparkakskyrka, dekorerad med massor av vit kristyr och små mininonstop. Ida har lagt ner väldigt mycket arbete på denna kyrka och det syns. Jag tycker att hon ska slå på stort nästa år och göra hela vår gård. Det är ju "bara" en ladugård, ett stort hus, två mindre hus och några maskinhallar. Hur svårt kan det vara?!;)
Vår fina pepparkakskyrka! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0